FIND THIS!

Rabu, 15 Februari 2012

kesediaan untuk mengajar


guru adalah pekerjaan yang selalu dianggap mulia. bukan kami menafikan kan, tapi kekadang ada antara kami yang tidak menunjukkan sedemikian. walau ntah di mana silap nya, kita kadang2 memang selalu terjerumus ke dalam perangkap syaitan...dan di sinilah kita perlu sentiasa memohon perlindungan Allah dari syaitan yang menyesatkan.

kami seringkali berusaha untuk membentuk sahsiah pelajar yang terbaik buat semua orang. ini termasuklah buat pelajr itu sendiri, untuk ibu bapa yang mengharapkan kami mengubah perilaku anak2 mereka, dan buat masyarakat yang ingin bahagia, mesra dan gembira.

walau apapun yang kami buat kekadang disalahertikan, dipersalahkan kembali, dan dikenakan tindakan oleh pihak2 tertentu, dan walaupun tiada pembelaan, masih ramai di antara kami yang masih meneruskan niat suci murni itu.

sekarang amat sukar untuk mencari mereka yang memberikan penghargaan kepada guru. sekiranya berjaya, ia adalah faktor kelas2 tusyen, faktor kawan2, sokongan ibu bapa. tetapi sekiranya yang sebaliknya berlaku, samada gagal dala peperiksaan, buruk sahsiah, jawapan mereka adalah 'non of the above'. guru juga jawapan yang terhangat di pasaran...

aku adalah seorang guru, dan seorang ayah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan